W środę 30 listopada spotkaliśmy się z Dyrekcją Ikano Industry, aby omówić problemy zgłoszone przez pracowników podczas naszych spotkań związkowych, jak również w trakcie rozmów przeprowadzonych indywidualnie.
Przedstawiliśmy Dyrekcji nasze uwagi, wnioski i propozycje w następujących kwestiach:
- Urlopy wypoczynkowe
- zaproponowaliśmy, aby potwierdzanie akceptacji urlopu przez przełożonego następowało najpóźniej w 2 dni licząc od dnia złożenia wniosku
- przypomnieliśmy, że w myśl art. 167(2) kp. pracodawca nie może odmówić pracownikowi urlopu na żądanie
- wskazaliśmy, że pracodawca nie może nakazać pracownikowi wykorzystania urlopu wypoczynkowego ( wyjątkiem jest urlop zaległy za lata ubiegłe). W przypadku przestoju zakładu pracy należy zastosować art. 81 § 1 kodeksu pracy (tzw. postój), a skorzystanie z urlopu w takiej sytuacji powinno być jedną z opcji do wyboru pracownika.
- Niskie temperatury
– w celu zapewnienia właściwej temperatury w miejscu pracy wnioskowaliśmy, by przeprowadzić kontrolę stanu technicznego nagrzewnic i systemu sterowania, zastosować kurtyny powietrzne w bramach pomiędzy magazynem, a halą produkcji, a także zaopatrzyć wszystkich pracowników magazynu w bieliznę termo-aktywną.
- Relacje międzyludzkie
– poinformowaliśmy Dyrekcję, że w niektórych obszarach dochodzi do niepożądanych i niezgodnych z przepisami zjawisk takich jak: zakaz komunikowania się pracowników podczas pracy, zakaz pracy w pozycji siedzącej pomimo braku przeciwwskazań (regulaminy, DTR), niewłaściwe uwagi przełożonego, nadmierna kontrola pracowników w tym kontrola wyjść do toalety.
W tych przypadkach wnioskowaliśmy, aby zlikwidować zakazy niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz przeprowadzić dodatkowe szkolenia dla osób funkcyjnych z zakresu prawa pracy oraz relacji międzyludzkich.
- Grafik pracy na strefie cięcia – wnioskowaliśmy o przeprowadzenie kontroli grafiku pracy z uwagi na nierównomierne obciążenie pracowników tego obszaru pracą w systemie zmianowym.
W większości opisanych wyżej spraw stanowisko Dyrekcji było zgodne z naszym, a odnosząc się do naszych uwag i propozycji otrzymaliśmy zapewnienie, że wszystkie zgłoszone tematy będą przedmiotem gruntownej analizy.
Pozostały również tematy sporne, a są to:
a) zakaz korzystania z telefonów komórkowych
b) umożliwienie przechowywania drobnych rzeczy osobistych na stanowisku pracy.
W opinii Dyrekcji zakaz korzystania z telefonów podyktowany jest względami BHP.
Natomiast zakaz przechowywania rzeczy osobistych na stanowisku wymuszony jest standardami narzuconymi przez klientów firmy. W naszej opinii rozwiązaniem tej kwestii byłoby zaopatrzenie pracowników w dodatkowe małe szafki socjalne, co zaproponowaliśmy.
Pomimo rozbieżnych stanowisk w ostatnich dwóch sprawach, będą one również przedmiotem analizy władz firmy.
Rozmowy będą kontynuowane, a termin kolejnego spotkania zostanie ustalony w najbliższym czasie.
Ze związkowym pozdrowieniem
Zarząd Organizacji Międzyzakładowej